Vel a l’escola: per què no?, es pregunta Unesco Cat

Unesco Cat lamenta que l’actual conflicte al voltant del tema del vel a l’escola i la reacció contrària de certs articulistes i d’alguns mitjans de co…

Unesco Cat lamenta que l’actual conflicte al voltant del tema del vel a l’escola i la reacció contrària de certs articulistes i d’alguns mitjans de comunicació siguin, en gran part, resultat i expressió “de la manca d’estratègies adequades d’educació adreçades a evitar estereotips, que són la font de la ignorància de l’altra gent i de la seva sensibilitat cultural i religiosa”.

 

Tal com diu el Consell d’Europa i la Declaració Cultura Religiosa per als ciutadans del demà de l’Associació UNESCO per al Diàleg Interreligiós, hi ha una manca d’una educació en Cultura Religiosa generalitzada que permeti “la millora del coneixement i respecte mutu entre creences i conviccions”.

 

Per Unesco Cat, el debat no és entre “vel sí o vel no”, sinó que hauria de ser, si és que es vol avançar de veritat, sobre el model de laïcitat. De models de laïcitat n’hi ha molts, però per simplificar els podem reduir a dos: el francès i l’anglosaxó, recorda l’organització.

 

Límits a la llibertat religiosa

 

El primer –que darrerament ha estat corregit pel mateix Estat francès–, és fruit d’una llei de 1905 que responia a la voluntat de reforçar la identitat nacional francesa per damunt de les diferències regionals i religioses i, per tant, que limitava la llibertat religiosa a l’àmbit privat, de la mateixa manera que es feia amb les llengües dites regionals.

 

El model anglosaxó, en canvi, es basa en el reconeixement del dret a la llibertat religiosaen l’àmbit públic i en la possibilitat de sumar identitats i en la inclusió de la diversitat com un valor per promoure el diàleg intercultural i interreligiós i la gestió pública de la diversitat religiosa.

 

La majoria dels organismes internacionals, i concretament la UNESCO, ha anat assumint que aquest model era molt més adequat per a la convivència democràtica .

 

La UNESCO, i per tant Unescocat, fan una crida al respecte de la diversitat cultural i religiosa i, en conseqüència, dels símbols religiosos, atès el que es proclama en l’article 18 de la Declaració Universal dels Drets Humans i del Pacte de Drets civils i Polítics, els quals garanteixen el dret a la llibertat de pensament, de consciència i de religió també en l’espai públic i individualment.

 

Respecte als símbols

 

Des de Unesco Cat es vol defensar el bon ús dels símbols i expressions religioses com a dimensió essencial del diàleg entre cultures, i com a element fonamental de les polítiques de cohesió social que contribueixin a garantir que les religions, els seus símbols i expressions siguin respectats, siguin coneguts i, per tant, no puguin ser monopolitzats ni manipulats per cap mena de fonamentalisme, sigui de caire religiós patriarcal o laicista.

 

Per això, Unesco Cat reivindica una educació de qualitat que respecti la identitat cultural i, per tant, el dret a dur el vel a l’escola.

 

Unesco Cat, finalment, creu que el fet de permetre el vel a les escoles pot i ha de ser una manifestació natural del pluralisme cultural i religiós present a Catalunya, i que l’obligació de tothom, en especial dels líders polítics i socials i dels mitjans de comunicació, és prevenir la difusió d’estereotips negatius que són una mostra clara d’islamofòbia, els quals podrien perjudicar greument els processos d’integració de les comunitats musulmanes a la realitat sociocultural del nostre país.

Hazte socio

También te puede gustar

Deja un comentario

Su dirección de correo electrónico no se va a publicar. campos obligatorios *

Puedes utilizar estas etiquetas HTML y atributos: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>