ZP i l’AVE: “assumeixo responsabilitats”, vol dir alguna cosa?

Aquest diumenge i en un viatge llampec fet a la mida per al consum mediàtic, però, on als periodistes els va ser vetada la possibilitat de preguntar, …

Forum Libertas

Aquest diumenge i en un viatge llampec fet a la mida per al consum mediàtic, però, on als periodistes els va ser vetada la possibilitat de preguntar, Zapatero va declarar que “assumia les responsabilitats en un tram concret” dels problemes de l’AVE.

Però, què significa assumir responsabilitats? Perquè si solament es tracta de formular la frase i ja està, això no representa absolutament res. Aquesta assumpció ha de tenir conseqüències, quins són? Repassem els principals punts del que podria significar que aquest “assumir responsabilitats” impliqués alguna rectificació concreta dels tremends errors comesos fins a ara.

1 . Cessament de la ministra. Al contrari, la manté, l’oculta i la protegeix, al mateix temps que la desautoritza afirmant que tota aquesta qüestió la durà ell personalment. Estranyíssima manera de procedir. Es diu que el cessament no arreglaria res, però és que en política la finalitat primera dels cessaments és demostrar que la responsabilitat en els errors, sobretot quan són reiterats, tenen un cost. I això és precisament la norma que Zapatero no aplica.

2 . Precisions sobre l’obra: cap. No se sap quan s’acabarà l’AVE ni quan, una cosa encara pitjor, es reprendrà el servei de Rodalies de RENFE, ni tan sols quan entrarà en funcionament la línia dels Ferrocarrils de la Generalitat també danyada per efectes de l’obra. Per no saber-se, ara, ni se sap on se situarà l’estació d’arribada a Barcelona, si a Sants, com és el lògic i previst, o en un altre municipi, a El Prat, cosa que sembla surrealista a tot el món excepte segons sembla, a Foment. Una vegada més la ministra Maleni, protegida de Zapatero.

3 . Les causes d’aquest desastre. Com a mínim assumir responsabilitats hauria d’haver implicat una explicació raonable del que està succeint. Per què aquest tremend desastre que ha deixat incomunicada a Barcelona als serveis de RENFE cap a la resta d’Espanya i ferida la xarxa de la Generalitat? Cap explicació de per què portem més d’un any amb problemes. No sabem absolutament res. El gran interrogant és si ells saben per què ha succeït el que ha succeït. I aquest és un interrogant tremend.

4 . Compensacions econòmiques. El deixar sense servei de ferrocarril una densa zona i col•lapsat el seu sistema viari està produint uns extraordinaris costos sobre les indústries, sobretot, del Baix Llobregat, que és qui registra amb major força l’impacte. És com si una enorme catàstrofe natural s’hagués abatut sobre Barcelona i el seu entorn, sense que cap poder públic es preocupés de les conseqüències econòmiques. Perquè si això que està succeint ho haguessin ocasionat les pluges s’hagués procedit a establir ajudes, i quan és el propi govern l’agent destructor, aquesta qüestió no està a l’agenda?

5 . Cap explicació sobre el per què s’ha ajornat la concessió del túnel que des de Sants a de travessar tota Barcelona, passant a poc més d’un metre de distància dels fonaments del gran temple de la Sagrada Família. L’ajornament és definitiu i, per tant, ha d’haver un nou traçat?, o si és provisional, a què és degut?

Totes aquestes i altres qüestions, almenys algunes d’elles, haurien d’haver estat abordades de manera concreta pel president del govern. Al no fer-ho el seu “assumir responsabilitats” no passa de ser simple retòrica dirigida a enganyar a aquells que es deixen.

En últim terme, aquest és el problema de Catalunya, que des de fa massa anys, massa gent vota PSOE tot i els resultats.

Hazte socio

También te puede gustar